We hebben het allemaal meegekregen de afgelopen weken. Elf Thaise jongens zaten samen met hun coach opgesloten in een grot. Gelukkig zijn ze inmiddels allemaal in veiligheid gebracht. Wat een onveilig gevoel moet dit gegeven hebben, niet zeker weten of je gevonden wordt, er nog levend uitkomt, je ouders ooit nog terugziet.

Stel je werkelijk eens voor hoe dat moet voelen. Het beneemt je de adem. Het is bijna ondraaglijk wanneer jij je in de situatie van de jongens verplaatst.

Voel je het…………..? Dat gevoel van onveiligheid……………..?

Als je niet in een grot zit opgesloten kan je ook onveiligheid ervaren. In mijn praktijk spreek ik veel mensen die zich onveilig voelen op hun werk, op school, bij familie en vrienden. Natuurlijk niet te vergelijken met de situatie van de Thaise jongens, maar het gevoel en de gevolgen kunnen heel ernstig zijn.

Zelf voelde ik me vroeger niet altijd veilig op school. Soms werd ik gepest. Mijn moeder had een blauw petje voor me gehaakt, dat ik zelf erg mooi vond. Op een keer werd het van mijn hoofd getrokken en het hele schoolplein over gegooid naar elkaar. Wat voelde ik me toen onveilig, had zo wel naar huis willen rennen.

Ik was jaloers op de kinderen die zoveel lef hadden, de populaire jongens en meisjes die altijd alle aandacht kregen en naar zich toe trokken, die er leuker uitzagen dan ik.  Ik had dan het gevoel dat ik er niet bij hoorde en trok me liever terug bij de minder populaire kinderen. Daar voelde ik me veilig.

Voel jij je wel eens onveilig? Of vaak zelfs? Herken je deze situaties waarin je je onveilig voelt?

5 VORMEN VAN ONVEILIGHEID:

  • Je denkt dat collega’s het achter je rug om over je hebben. Je ziet dat ze samen zachtjes praten. Het versterkt je gevoel van onzekerheid, het maakt je kwetsbaar en bang voor wat ze van je zullen vinden.
  • Er vindt een reorganisatie plaats je weet niet of je je werk behoudt
  • Je voelt je niet welkom bij je (schoon)familie
  • Je voelt je dom
  • Je denkt dat een ander het beter weet.

8 FOUTE STRATEGIEËN OM JE VEILIG TE VOELEN:

  • Ik vraag bevestiging bij de ander
  • Ik doe alles zo perfect mogelijk
  • Ik heb alles onder controle
  • Ik pas me aan
  • Ik laat de ander de verantwoordelijkheid nemen
  • Ik trek me terug bij confrontaties
  • Ik neem een passieve houding aan
  • Ik doe mijn best om aardig gevonden te worden
  • Je voelt je dom
  • Je denkt dat een ander het beter weet.

HERKEN JIJ DEZE STRATEGIEËN?

Komen deze strategieën jou bekend voor? Maak jij de ander, de omgeving groter en belangrijker dan goed voor je is?

Wil jij je veilig voelen op school, op je werk, bij familie, vrienden en vreemden? 

  •  

Maak dan een vrijblijvend  kennismakingsgesprek met mij om samen te kijken wat jou tegen houdt.

Of meld je aan voor één van mijn workshops  in Almere buiten. Aanmelden kan via  de knop workshops.

 

Sluiten